Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Koszystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane na Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.
Zamknij

Arsenał


11 VIII 1932 urodził się Fernando Arrabal

11 VIII 1932 urodził się Fernando Arrabal

Kiedy 5 stycznia 1953 roku na deskach paryskiego teatru „Théâtre de Babylone”, widzowie zachłysnęli się tą „udramatyzowaną nicością”, jak dość szybko określono wystawianą sztukę - a chodzi oczywiście o „Czekając na Godota” Samuela Becketta – i w oparach tej scenicznej farsy, wymieszanej z tragizmem, ukazującym ludzkie istnienie jako zwykły i wielki metafizyczny żart - do tego dość fatalny żart, bowiem nikt się nie śmieje – skrystalizowało się nowe pojęcie, służące fachowcom od wszelkiej sztuki do klasyfikowania pewnych nowych zjawisk pod wspólnym szyldem jednego słowa.

Chodzi o słowo absurd, które przylgnęło do kilku twórców w związku z obrazem teatru, jaki powstawał na kartach sztuk sygnowanych nazwiskami tych pisarzy,czyli - obok wspomnianego Becketta - Jeana Geneta, Arthura Adamova, Harolda Pintera – ta czwórka tworzy według Martina Esslina, autora pojęcia „teatr absurdu”, główną formację dramaturgów, którzy stworzyli fudamenty dla tego nowoczesnego nurtu w sztuce, jaki skrywał się pod pojęciem absurdu.

Wśród innych twórców łączonych z teatrem absurdu, pojawiają się takie nazwiska jak: Witkacy, Różewicz, Mrożek, Havel, Grass, Frish, jak również osiadły we Francji i piszący po francusku, hiszpański pisarz, dramaturg, poeta, scenarzysta, reżyser filmowy, autor dzieł plastycznych oraz aktor - Fernando Arrabal.

Ten, najbardziej znany ze swoich utworów scenicznych, artysta wyreżyserował 7 pełnometrażowych filmów, opublikował ponad 100 sztuk teatralnych, 14 powieści i 7 tomików poezji. O jego teatrze można powiedzieć, że jest to dziki, brutalny, prowokacyjny świat, w którym zagubiona w cywilizacyjnym chaosie jednostka, próbuje odnaleźć jakieś resztki sensu. Sensu, którym niewątpliwie dla samego Arrabala było tworzenie literatury: 

„Skoro tylko zabieram się do pisania, kałamarz napełnia się wierszami, pióro marzeniami, a biały papier myślami.”

Copyright by Arsenał 2022

code by Software house Cogitech