Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Koszystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane na Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.
Zamknij

Arsenał


23 VIII 1908 urodził się Arthur Adamov

23 VIII 1908 urodził się Arthur Adamov

Dlaczego ktoś zostaje pisarzem? Pytanie tak szerokie, że gdyby znalazł się ktoś odważny – szaleniec! - który zacząłby wymieniać możliwe powody, które skłaniają niektórych do sięgnięcia po pióro, to znurzony po całej nocy wyśpiewywania tej nudnej serenady, wraz z wychylającym się na horyzoncie słońcem, z zachrypniętym gardłem musiałby się poddać. Różne są powody takiej decyzji - bo pisarzem nikt nie staje się z przypadku, ot tak, po prostu, bo napisało się coś (obecnie – niestety - wszyscy piszą, czego smutnym dowodem są całe stosy książek, pisanych przez gwiazdki kultury masowej, a które nieporozumieniem jest nazywać literaturą); pisarzem staje się na mocy świadomej decyzji, postanowienia - oto będę pisarzem. Decyzji w pełni świadomej, czyli takiej, która od momentu postanowienia rzuca się mocnym cieniem na całą egzystencję pisarza, podporządkowując ją całkowicie temu jednemu celowi, jakim jest pisanie. Od momentu, w którym ktoś postanawia zostać pisarzem, to pisanie staje się jedyną realnością jego życia.
 
Arthur Adamov, pisarz, który w pamięci potomnych i  na kartach podręczników historii literatury zapisze się jako, obok Samuela Becketta oraz Ionesco, jeden z najwybitniejszych przedstawicieli teatru absurdu, swoje pierwsze spotkanie z literaturą odbył na gruncie czysto towarzyskim.  Urodzony na Kaukazie, w zamożnej ormiańskiej rodzinie, po tym jak w 1917 roku stracili majątek, po kilkuletniej włóczędze po Europie, w 1924 roku wraz z rodzicami znalazł się w Paryżu, gdzie zaprzyjaźnił się z Paulem Eluardem oraz Antoninem Artaudem, biorąc udział w spotkaniach surrealistów. Publikować zaczął dopiero w 1933 roku, kiedy to na łamach jedenego z paryskich czasopism ukazało się pięć jego wierszy. Jednak dopiero wiele lat później, w okolicach roku 1947 będąc pod silnym wpływem Strinberga oraz Franza Kafki, Adamov zaczął pisać sztuki teatralne. W jego twórczści scenicznej wyróżnić można coś na kształt dwóch okresów, w pierwszym przeważa silne zainteresowanie teatrem absurdu, natomiast w późniejszm czasie, Adamov zwraca się w swojej twórczości w stronę teatru, jaki stworzył Bertolt Brecht. Trudno jest określić, jeśli mamy do czynienia z dobrym pisarzem, tematykę jego twórczości. W przypadku Adamova, można pokusić się o naszkicowanie klimatu jego literatury, czegoś na kształt scenografi, w której odbywały się jego sztuki. A była to scenografia bardzo ciężka, z kurtyną wyrażającą poczucie wszelkiej daremności ludzkiego istnienia rzuconego w czasy, które oddawane są jednym słowem: hańba.
 
Nie powinno zatem dziwić, że pisarz pewnego chłodnego marcowego dnia popełnił samobójstwo.

Copyright by Arsenał 2022

code by Software house Cogitech