Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Koszystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane na Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.
Zamknij

Arsenał


21 VIII 1944 urodził się Peter Weir

21 VIII 1944 urodził się Peter Weir

Miłośnicy filmów pamiętają go z wielu produkcji; „Rok niebezpiecznego życia „ , „Świadek”, „Zielona karta”, „Bez lęku” , czy „Pan i władca na krańcach świata”.
Powód do wdzięczności mają jednak także czytelnicy, którym dwie produkcje Weira pozwalają skonkretyzować ,czy też mocniej może jeszcze przeżyć lekturę „Pikniku pod Wiszącą Skałą” i „Stowarzyszenia umarłych poetów”.

Piękny, tajemniczy ,symboliczny i  pełen poezji  „Piknik pod Wiszącą Skałą” , opowiadający o zniknięciu kilku panien  z pensji (wraz z ich opiekunką)  podczas wycieczki do samotnej skały kieruje  myśli widza także  w stronę  Szekspira. Elektryczność , „dzikość” ( objawiająca się po zrzuceniu – nawet dosłownie - pensjonarskiego gorsetu ) , dziwna wiedza kilkunastoletnich panien , ich zauroczenie, zachwyt , upojenie naturą  - wszystko to , kieruje myśli w stronę szekspirowskiej Mirandy z „Burzy” ; córki maga, dziewczyny „uczonej”  , a jednocześnie naturalnej , niewinnej , nie znającej świata i ludzi , a pełnej jakiejś niewysłowionej mądrości . Nieprzypadkowo , jak myślimy  , główna bohaterka filmu nosi szekspirowskie imię –Miranda.

I ona i  dwie zaginione wraz z nią koleżanki , a także ich wychowawczyni podczas tego pikniku , podczas spotkania z tajemniczą skałą , doświadczają tego  ,co można by określić „wyjątkowym przywilejem widzenia świata po raz pierwszy , nowymi oczami „ , a co w „Burzy „ Szekspira wypowiedziane zostało słowami :
„ O , cudzie!
Jak wiele jest tu urodziwych stworzeń!
Piękna jest ludzkość! O, nowy wspaniały
Świecie tych ludzi!”

Mamy też nieodparte wrażenie, że o przywileju tym opowiada „Stowarzyszenie umarłych poetów”. Czegóż innego, jeśli nie tego właśnie; patrzenia inaczej, patrzenia na nowo, patrzenia z innej perspektywy, uczy chłopców z elitarnej szkoły nauczyciel literatury , Keating, stojąc nie na katedrze, a na ławce?
Czyż nie z wdzięczności za to, że nauczyciel  nauczył ich patrzeć na nowo na świat, wyrażać siebie; „Musicie starać się odnaleźć własny głos, chłopcy (…) zaryzykujcie, postawcie stopę na ziemi nieznanej „ nazwali go Kapitanem; „O, kapitanie , mój kapitanie”? Pisaliśmy przy „Pikniku" o miłości, poezji, pięknie, posłuchajmy Keatinga, który mówi w filmie Weira o  literaturze, o czytaniu. Czyż jego słowa nie mają siły otwierania na nowo oczu na to czym jest, czym może być literatura również w naszych, tak mocno praktycznych czasach ?
„ – Pan Pitts może powątpiewać w wartość dziewiętnastowiecznej literatury, twierdząc, że nie ma ona nic wspólnego ani ze szkołą biznesu, ani z akademią medyczną, ani z kancelarią adwokacką .(…) – Cóż, mówię wam , takie myślenie to absurd! Czytamy poezję, bo należymy do gatunku ludzkiego. A gatunek ludzki przepełniony jest namiętnościami !Oczywiście, medycyna, prawo, bankowość to dziedziny niezbędne, by utrzymać nas przy życiu. Ale poezja, romans, miłość, piękno ? To wartości, dla których żyjemy”.

„Przywilej widzenia świata po raz pierwszy, nowymi oczami” – warto tego szukać u Weira .
To nie będzie bezowocne szukanie.

Copyright by Arsenał 2022

code by Software house Cogitech