Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Koszystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane na Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.
Zamknij

Arsenał


29 III 1937 zmarł Karol Szymanowski

29 III 1937 zmarł Karol Szymanowski

Uznawany jest za najwybitniejszego obok Chopina polskiego kompozytora, ale nas interesują najbardziej jego związki z literaturą, a te są dwojakiej natury.

Pierwsze powinowactwo poprzez wieloletnią przyjaźń i współpracę z Jarosławem Iwaszkiewiczem, drugie poprzez fascynacje antykiem, literaturą i kulturą antyczną.

Ta druga linia otworzyła się przed Szymanowskim podczas podróży na Sycylię (tu kompozytor szedł zresztą śladami Iwaszkiewicza, który Sycylię odwiedzał kilkakrotnie). Spotkaniu z zabytkami kultury na Sycylii, i pogłębionym studiom nad antykiem muzyka polska zawdzięcza cykle „Metopy” i „Mity”, a przede wszystkim napisaną do tekstu Iwaszkiewicza operę „Król Roger „. Specjaliści twierdzą, że „opera ta nie reprezentuje czystego gatunku operowego, stoi raczej na pograniczu opery i dramatu muzycznego, zawiera również elementy oratoryjne, a nawet cechy widowiska misteryjnego”. Zostawmy te trudne kwestie mądrym muzykologom, nam wydaje się ,że sztuce Szymanowskiego (tak, jak i Iwaszkiewicza) towarzyszy przekonanie o jedności sycylijskiego krajobrazu i greckiej sztuki. To jest chyba prawdziwe prawdziwe źródło Aretuzy jego muzyki.

Wyłania się z tej muzyki obraz sztuki wtopionej w naturę , obraz natury, która daje życie sztuce. Jako symbol tego związku potraktować można  teatr w Taorminie. Morze Jońskie i szczyt Etny otaczają grecki teatr  . To, co trwa ,czyli  potęgi natury , stanowi ramę dla tego , co przemija – dla ludzkiego dramatu. To jest właściwa perspektywa; w rzeczywistości, której natura  jest rozległą częścią , ludzkie życie z ciżbą wojen i szczękiem broni jest tylko snem. Widzu, mówią zgodnym głosem architektura teatru, jego naturalne otoczenie i rozgrywającą się na scenie sztuka ,bierzesz udział w krótkim przedstawieniu , patrzysz na własne życie  jak na linię „we wnętrzu  dłoni, której bruzdy są jak wąwozy olbrzymie...” .

Wspominając Szymanowskiego myślimy o źródłach jego sztuki: o wizji natury z wplecioną w nią jedynie nitką ludzkich historii.

Copyright by Arsenał 2022

code by Software house Cogitech