Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Koszystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane na Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.
Zamknij

Arsenał


15 VI 1594 urodził się Nicolas Poussin

15 VI 1594 urodził się Nicolas Poussin

Dla wielu pierwsze spotkanie ze sztuką Poussina miało miejsce w kontrowersyjnej książce „Święty Graal, święta krew”, książce, która zainspirowała Dana Browna do napisania „Kodu Leonarda”. Autorzy „Świętego Graala” sugerują, jakoby barokowy malarz wtajemniczony był w misterium Graala, znał tajemnicę pochodzenia królewskiego francuskiego rodu Plantardów. Na dowód tego prezentują znany obraz mistrza, arcydzieło sztuki klasycznej „Et in Arkadia ego”. Obraz przedstawia pasterzy, którzy w mitologicznej krainie szczęśliwości, Arkadii, natrafiają na grób, opatrzony napisem w geometrycznym  stylu – ‘et In Arkadia ego’, co znaczy „i w Arkadii jestem„.
Obraz odczytywano alegorycznie – mowa o śmierci, która jest nieodłącznym elementem życia, znakiem  przemijania i napis na grobowcu świadczy o tym, że nawet najszczęśliwsza kraina nie jest od niej uwolniona. Autorzy książki o Graalu, a za nimi legion nieświadomych czytelników, widzą jednak w napisie szyfr, który sugerować ma dochowywanie Bożych tajemnic.

Zaiste, jak pisał Herbert, "magia kwitnie jak nigdy„. Zafascynowany rozwiązywaniem łamigłówek, konstrukcję obrazu , jego sens czytelnik w mig pojmuje, wie już, jakim to wyjątkowym sekretom służył pędzel artysty, nie musi mierzyć się już z tajemnicą sztuki, bo odkrył właśnie tajemnicę głębszą, większą, zazdrośnie przed nim strzeżoną przez wieki – tajemnicę Graala.

Więc , żeby ten prosty odbiór  nieco skomplikować  ,zachwiać błogą pewnością rozkochanego w tajemnicach czytelnika, przywołajmy  wpierw  słowa samego artysty. Tłumacząc się z geometrycznej przestrzeni swojego obrazu, czytelnej , jasnej kompozycji, której centrum stanowi antyczny ( geometryczny ) grobowiec, Poussin napisał: „ Natura moja każe mi szukać i kochać rzeczy uporządkowane i unikać niejasności , która jest mi tak obca i wroga, jak światło przeciwne jest mrocznej ciemności”.

Nicolas Poussin, mistrz sztuki klasycznej , jak przeczytać możemy w „Klasycyzmie czyli końcu Królestwa Polskiego „Ryszarda Przybylskiego, „komponował obrazy według zasad geometrycznych, czym po dwu wiekach wzbudził zachwyt Paula Cezanne’a i Tadeusza Makowskiego„.

Czy tam, gdzie dominuje światło geometrii jest miejsce na mętną tajemnicę, podnoszącą ciśnienie jedynie hołdującemu modnym nowinkom czytelnikowi?

Tajemnica, z którą mierzyć się trzeba, patrząc na obraz Poussina, jest tajemnicą sztuki, która nie daje odpowiedzi, nie przynosi rozwiązania intrygującej zagadki, czy urzekającej  tajemnicy, a rodzi pytanie -  zwłaszcza jeśli jest to sztuka podejmująca temat śmierci.

Lepiej więc posłuchać tych, którzy zbliżą nas do takiego patrzenia na obraz Poussina, które obudzi w nas i zachwyt i pytania:” Dojrzałe jego malarstwo było pełne umiaru, wyważenia i godności …(…) to przykładowe sformułowanie klasycyzmu …zadumane postacie, refleksyjne pozy aktorów, klasyczny spokój form i elegijny nastrój, idea nicości wszystkiego nie przerażająca pasterzy  - przyswajają sobie tę prawdę i czule rozpamiętują przemijającą szczęśliwość poddając się nieubłaganemu porządkowi natury „ /cytat z książki   Jana Białostockiego „Sztuka cenniejsza niż złoto”/

Copyright by Arsenał 2022

code by Software house Cogitech