Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Koszystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane na Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.
Zamknij

Arsenał


27 VII 1946 zmarła Gertrude Stein

27 VII 1946 zmarła Gertrude Stein

W jednej z swoich powieści, opisując pobyt w Paryżu, Hemingway napisał – lapidarnie i jednocześnie celnie wyrażając doświadczenia wielu artystów, których los lub przeznaczenie rzuciło nad brzeg Sekwany -  że był w tym mieście „bardzo biedny i bardzo szczęśliwy”. John Ashbery w swoim ironicznym stylu dodaje, że „kiedy raz mieszkało się w Paryżu, nie można mieszkać potem nigdzie indziej, nawet w Paryżu”. Miasto to od zawsze przyciągało w swoje mury całe rzesze artystów: od najsławniejszych pisarzy jak Hemingway, który ślady pobytu w Paryżu rozrzucił po całej swojej prozie, czy Joyce, który właśnie w tym mieście wydał swojego „Ulissesa”, po najsławniejszych malarzy, wspominając przy tej okazji tylko Picassa. Miasto to w XX wieku stało się wręcz stolicą artystycznej Europy. Nie powinno więc dziwić, że jedna z najciekawszych i najważniejszych amerykańskich powieściopisarek, przyjaciółka Hemingway’a, Gertrude Stein, mając 29 lat przyjechała do Paryża i zamieszkała w tym mieście na stałe.

Gertrude urodziła się w 1874 roku. Studiowała psychologię w Radcliffe Colledge, pod kierunkiem Williama Jamesa. W 1903 roku, przeniosła się do Paryża, gdzie przez pierwsze lata mieszkała z bratem Leo, znanym krytykiem i kolekcjonerem sztuki. Ich dom na ulicy Rue de Fleurus numer 27, stał się znanym na całe miasto salonem sztuki, w którym zafascynowana kubizmem Stein przyjmowała takich gości jak Henrii Maties i Pablo Picasso (częstym gościem, z którym Stein łączyła przyjaźń był poeta Guillaume Apollinaire).

W 1907 roku, Stein poznała swoją życiową partnerkę Alice B. Toklas, z którą mieszkała od 1912 roku do końca swojego życia.

Jest autorką blisko 40 książek, powieści oraz wielu szkiców krytycznoliterackich. W swojej twórczości eksperymentowała z możliwościami języka literackiego, starając się najbardziej poszerzyć horyzont możliwych użyć języka w literaturze; stosowała zasadę „ciągłej teraźniejszości”, polegającą na unikaniu wybiegania w przyszłość czy przeszłość w prozie, zerwała z interpunkcją, pisała przy użyciu jak największej ilości czasowników, zamiast przymiotników i rzeczowników; jej słynne zdanie: „Róża jest różą, jest różą, jest różą” określało jej podejście do sztuki, w którym tkwił mocny nakaz, aby interpretować rzeczy takimi jakimi one są. W historii literatury zapisała się nie tylko poprzez swoje powieści, czy rozważania teoretyczno-literackie, ale również poprzez silny wpływ jaki wywarła jej osoba na kształtowanie się młodych pisarzy amerykańskich z - jak ich sama nazwała - „straconego pokolenia”.

Copyright by Arsenał 2022

code by Software house Cogitech